Virtueel vliegen

Bij het online vliegen volgen wij de procedures zoals die in het echt ook gevolgd (moeten) worden, dus zo realistisch mogelijk, vaak met ondersteuning van (professionele) verkeersleiders (ATC) uit vele landen.

De voertaal is in dat geval dan ook Engels zoals internationaal is afgesproken.

De te vliegen routes worden door een deelnemer voorbereid en per email verspreid onder de mede vliegers.  Zie bijv.: geplande vluchten 2018-2019

————————

IVAO          

De FS Groep NHN is al geruime tijd actief via IVAO met internet vliegen.

Vele honderden mensen zijn elke dag een paar uur piloot. Zij starten vanaf de ene luchthaven en landen een tijdje later op een andere luchthaven. Ze vliegen bijvoorbeeld van Amsterdam naar Parijs en terug. Ze doen dat alleen, in groepsverband of via Internet.

Om het geheel in goede banen te leiden, zijn er ook ATC-ers aanwezig. ATC staat voor Air Traffic Control, wat luchtverkeersleiding betekent.

Een luchtverkeersleider is dus iemand, die het verkeer in de lucht in de gaten houdt, om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren en dat alles goed verloopt.

Het behalen van een vliegbrevet is niet voor iedereen weggelegd. Met de Flight Simulator software simuleer je het vliegen met een echt vliegtuig op je eigen PC. Computervliegen dus. Dat betekent dat je ook kennis nodig hebt van de vele instrumenten, handelingen en regels zoals die in de luchtvaart gelden.

Om virtueel te kunnen vliegen heb je het pakket Microsoft Flight Simulator 2004, FSX, FSX-SE, X-Plane of Lockheed Martin Prepar3D nodig en je moet uiteraard wel om kunnen gaan met een computer.

Wil je met ons meevliegen op de donderdagavond, dan is het gratis lidmaatschap van IVAO noodzakelijk.

————————

VATSIM    

Er zijn ook clubleden die via een ander netwerk vliegen.

De grote tegenhanger van IVAO is VATSIM. Daar waar IVAO meer op Europa gericht is, is VATSIM  meer gericht op Scandinavië, Midden Oosten, Verre Oosten Noord- en Zuid Amerika.

In grote lijnen komen beide netwerken overeen. Een gratis lidmaatschap van VATSIM is dus noodzakelijk om op dat netwerk te kunnen vliegen.

Ook hier zijn regels opgesteld om in drukke regio’s de vliegbewegingen in goede banen te leiden.

————————

De DFG beschikt over een eigen server voor het onlinevliegen en een eigen Teamspeak-server.

Op de website van DFG  https://www.dutchflightsimgroup.nl/ staan diverse documenten met uitleg over navigeren, ATC en vliegen. Er worden geen strenge regels gehanteerd, zoals op IVAO. Het is wel de bedoeling dat als je online gaat vliegen, dat je een vliegplan indient. Als je met meerdere piloten online op dezelfde airport bent, maak je afspraken over de baan waarvan je start of waarop je landt. Er wordt tijdens de vlucht gezellig gepraat, of een technisch probleem aan de orde gesteld. Soms is het zomaar een kwartier stil.

Er is altijd de mogelijkheid om vragen te stellen op vlieggebied. Mochten er op een avond voldoende piloten zijn, dan bestaat de mogelijkheid dat er een ATC online komt. Dit komt overigens zelden voor.

De vluchtvoorbereiding is eenvoudig:

  • De route wordt met vRoute of Routefinder gemaakt en opgeslagen voor de PMDG toestellen (default toestellen kunnen ook meevliegen) en tevens kun je de route opslaan voor het navigatieprogramma (Little Navmap of FSC) en het weerprogramma waarvan je gebruik maakt.
  • Het vluchtplan wordt in de FMC gezet en het toestel wordt klaargemaakt voor vertrek en daarna is het Pushback and StartUp en TAXI to the Active.

Eén keer in de week (zie evenementenagenda op de site) vliegen we een geplande VFR-vlucht.

————————

VFR vliegen

Ook is er nog een groepje vliegers die elke donderdagochtend voornamelijk met VFR, dus op zicht, vliegt.

Zij vliegen met JoinFS en communiceren via een Skype-verbinding.

————————

Interesse of vragen ?

Hebben wij je interesse gewekt?  Heb je vragen? Wil je misschien ook eens je eigen vakantievlucht navliegen?

Schroom niet maar stel uw vragen gerust.